Foorumi

.
Foorumissa ei vaadita rekisteröitymistä tai nimellä kirjoittamista. Kuka tahansa voi kirjoittaa viestejä nimettömänä, ns. Guest -käyttäjänä. Foorumille rekisteröityminen ei ole toistaiseksi mahdollista [ehkä myöhemmin].

Guest  

Welcome Guest, please login or register.

Pages: [1]
 ReplyNotify RSS feed   
Topic: Wehoputs 5 määräaikaishuolto; omia kokemuksia
Guest
Wehoputs 5 määräaikaishuolto; omia kokemuksia
on: 16.12.2016 09:06

Pääsin tutustumaan itsekin kyseiseen laitteeseen. Muutama sananen itse tehdystä huollosta.

Yleiskatselmus osoitti, että tyhjennyslinja on lähes tukkeessa ja lietepumppu aivan jumissa. Lietettä ei olekaan kertynyt aikoihin. Aloitin siis pumppujen ja säiliöiden pesulla. Ihmettelin miten lietepumpun ketju kiertää ilmastusputken kautta. Sitä ei varmaankaan ole tarkoitettu kannattamaan pumpun painoa ja lisäksi pumppu jää silloin liian korkealle. Päädyin siihen, että se on ollut siinä (nippusiteillä) asennusvaiheesta asti ja muutin sen kuvien mukaiseksi.

Laite ei ole koskaan saanut kovasti huomiota, koska merkkivalo on aina palanut. Syy siihen selvisi nopeasti: merkkivalo on kytketty asennusvaiheessa huoltopistokkeeseen. Siinä se on palanut jatkuvasti vuosikausia.

Yritin tilata Uponorilta huolto-osat, mutta eipä niitä kuulunut. Jonkin ajan kuluttua otti yhteyttä paikallinen liike ja he toimittivat Uponorin toimeksiannosta osat(!?). Hinnat 1,5 kertaiset, joten miten meni Uponor noin niinkuin omasta mielestä asiakaspalvelu?

Lähtökohtaisesti ei ollut muuten tarkoitus tehdä itse huoltoa. Lähiseudun tarjoajat olivat kuitenkin niin kiireisiä etteivät ehdi tekemään (pääkaupunkiseutu). Osa sentään vastasi sähköpostiin. Luottamusta LVI-alan toimijoita kohtaan tämä ei kuitenkaan vähentänyt. Se on kokonaan mennyt jo aikoja sitten.


Kompuran tunnit eivät näkyneet päänäytöllä. Syy tähän on se, että logiikan muistipaikan laskuri on mennyt yli (kyseessä on 16-bittinen integer). MI muistipaikasta näkee kuitenkin raaka-arvon (-27282), joten tunteja 38254. Kalvot olivat aivan kunnossa ja puhdistuksen jälkeen säilytinkin ne varaosiksi. Kompuran huoltoa itse tehtynä on näillä sivuilla käyty läpi jo moneen otteeseen, joten ei siitä sen enempää. Jäin ihmettelemään mikähän näissä kompuroissa oikein menee rikki, koska jotkut ovat joutuneet niitä vaihtamaan. Siinä ei ole mielestäni kovin helposti rikkoontuvia osia kalvoa lukuunottamatta. Kuinkahan moni on vaihtanut kompuran "vain" suojakytkimen laukeamisen vuoksi.


Kemikaalipumpun letkua yritin vaihtaa siististi. Noh, jäi yritykseksi. Ensi kerralla irrotan ensin suosiolla pumpun kokonaan ja laitan alle riittävän ison kepun. Sinne kun valuttaa letkuissa olevat nesteet riittää, että pesee vain sen pumpun lopuksi. Nyt tuli sitten pestyä puolet laitetilastakin. Tällä kertaa siitä oli tosin se hyöty, että huomasin yhden pumpun sähköjohdossa eristeettömän kohdan. Perusientä heiluttava käsi ei ole hyvä kaveri tuon kanssa. Syntynyt joko kuljetuksessa tai asennuksen yhteydessä.


Liete ei tyhjentynyt huollonkaan jälkeen ja päättelin sen johtuvan jäätyneestä putkesta. (Laitteessa ei ollut alunperin lämmitintä). Laitetilan lämppärin asennuksen jälkeen Wehoputsin yläosa pysyy plussan puolella ja lieteputkikin pysyy auki. Aiempaan verrattuna liete on nyt kiinteämpää. Oletettavasti pumpun oikea korkeus on tässä korjaava tekijä.


Huollon lopuksi vielä kemikaalipumpun syötön tarkistus (oli 90ml enkä muuttanut), laskeutuskoe (n. 30% lietetaso) ja kompuran tuntien nollaus (Jazzin logiikka).


Kompuran kalvoja tulee tuskin vaihdettua seuraavan 15k kohdalla, mutta ilmanputsarin vaihtoa ei kannata aliarvioida.


Omana kontribuutiona voisin antaa tälle Wehoputsin vertaistukiryhmälle sellaisen pienen vinkin, että kannattanee olla perillä omasta laitteesta edes pääpiirteittäin siitäkin huolimatta vaikka olisi jättänyt ylläpidon huoltosopimuksen varaan. Tämä laitos oli asennettu Uponor jälleenmyyjän toimesta.


Tomi
Administrator
Posts: 64
Re: Wehoputs 5 määräaikaishuolto; omia kokemuksia
on: 16.12.2016 10:06

Ohhoh, onpas sinulla ollut haasteita teidän Wehoputsin kanssa. Kiitos kokemuksiesi jakamisesta vaikka listaa lukiessa tulikin ajatus maanantai -kappaleesta tai kokoomalinjalla ollut kesäapu hommissa ;)


Itse henkilökohtaisesti olen tilannut osat suoraan valmistajalta (tosin en yhtään tilausta vielä tehnyt Uponorin aikana).


Kompurasta sen verran, että me jouduimme vaihtamaan vanhan kompuran (LP-100H) uuteen (EL-S) noin 10 vuoden käytön jälkeen. Vanha leikkasi kiinni. Nämä uudet varmasti/toivottavasti toimivat paremmin. Meidän vaihdosta lisää täällä: http://remonttireiska.tomstown.poweredbyclear.com/2015/02/04/wehoputs-kompressorin-vaihto/


Lietteen tyhjennysongelmista sen verran, että meillä ongelmat ovat aina johtuneet siitä, että pumpussa tukos/jumissa.


Ja loppuun – allekirjoitan täysin toteamuksesi "kannattanee olla perillä omasta laitteesta edes pääpiirteittäin". Kun laitteesta on edes vähän kiinnostunut ja tutustunut sen toimintaan niin ongelmien ennakointi on helpompaa ja vikatilanteessa osaa toimia itse eikä aina (yksinkertaisten) ongelmien sattuessa tarvitse tilata satoja euroja maksavia huoltokäyntejä. Itse ainakin tässä kymmenen vuoden kokemuksella osaa jo ennakoida ongelmat ja varautua niihin – yleensä myös ongelmat itse ratkaistavissa, kohtuulliseen hintaan.


Guest
Re: Wehoputs 5 määräaikaishuolto; omia kokemuksia
on: 16.12.2016 14:42

Lietepumpun tukos lienee tosiaan todennäköisin syyllinen aina noihin ongelmiin.

Tässä nimenomaisessa tapauksessa sain paikallistettua tukevan jumin putken kohdassa, joka sijoittuu laitetilan taakse. Oletettavasti siinä on sen verran putkessa notkoa, että tavaraa oli jäänyt edellisestä pumppauksesta putkeen ja kunnolla jäätynyt (silloin oli -10C). Laitetilan lämppärin asennuksen jälkeen putki avautui muutamassa tunnissa ja liete meni taas läpi.


Minulla LP60 ja siinä ei ole mäntää tai muutakaan mikä voisi leikata kiinni. Siinä on sähkömagneetit molemmin puolin ja roottorin virkaa ajava kalvoja liikuttava heiluri. Niin kauan kun käämeille tulee (vaihto)sähköä, roottori heiluu napojen välillä. Jos kalvo menee rikki, se työntää roottorin suojakytkimen yli ja se laukeaa. Oikeastaan ainut ajateltavissa oleva vikakohde on tuon vikakytkimen hapettuminen tai mekaaninen rikkoontuminen tärinästä.


Hyvinkin yksinkertainen laite – odotan mielenkiinnolla miten se hajoaa (jos se hajoaa).


Mitä tarkoitat kiinnileikkaamisella?


Aleksi.


Tomi
Administrator
Posts: 64
Re: Wehoputs 5 määräaikaishuolto; omia kokemuksia
on: 29.12.2016 15:04

Quote from on 16.12.2016 14:42

Mitä tarkoitat kiinnileikkaamisella?


No lähinnä sisälle oli päässyt vettä tai kosteutta. Oli ruostetta yms. heikossa kunnosaa.


Pages: [1]
 ReplyNotify RSS feed   
WP Forum Server by ForumPress | LucidCrew
Version: 1.7.5 ; Page loaded in: 0.119 seconds.

Remonttireiskan ylläpito ei vastaa foorumin tietojen oikeellisuudesta eikä tietojen käytön aiheuttamista välittömistä tai välillisistä vahingoista. Kirjoitusten kopiointi muualle julkaistavaksi on kielletty.
.

(tätä kirjoitusta luettu tänään ja eilen 35 krt)